Zdánlivě dobře nasvícený přechod pro chodce může být za snížené viditelnosti rizikem

So 11. 11. 2023

Při špatné viditelnosti jsou některé přechody pro chodce rizikové nejen při nedostatečném nasvícení, ale také při přesvícení. Čtyři přechody ve Vratislavicích nad Nisou projdou nutnou úpravou. Jasová analýza totiž ukázala jejich rizika. Liberecký kraj pomáhá obcím s identifikací míst, kde řidiči nedodržují maximální povolenou rychlost. Díky této spolupráci budou mít děti v Raspenavě bezpečnější cestu do školy.

Přechod pro chodce, který na první pohled vypadá jako bezpečný, ve skutečnosti bezpečný být nemusí. I když se toto tvrzení může zdát přitažené za vlasy, je to tak. Mezi rizika některých přechodů patří i jejich špatné nasvícení, které řidiči znemožní chodce vidět. Při špatné viditelnosti jsou některé přechody pro chodce rizikové nejen při nedostatečném nasvícení, ale také kvůli přesvícení. Místa, která jsou nasvícená silně shora, pak při osvětlení světlomety aut často brání řidičům chodce vidět. Například v libereckých Vratislavicích nad Nisou jsou na silnici I/14 hned čtyři přechody, které jsou pro pěší rizikové – u konírny, u pivovaru, u kostela a u Auto Louda. Mít nasvícený přechod není totéž, jako mít ho nasvícený správně, a tudíž bezpečně.

Na bezpečnost přechodů pro chodce se ve svém projektu zaměřila studentka Českého vysokého učení technického Gabriela Zikánová, která s ním uspěla v soutěži MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice. Soutěž má zlepšit stav dopravní nehodovosti v České republice a nastartovat zájem mladých lidí o problematiku silniční bezpečnosti. K realizaci projektu si Gabriela Zikánová vybrala právě zmíněné vratislavické přechody. „V rámci odborné stáže ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým provedla v místě noční bezpečnostní inspekci,“ vysvětluje Libor Budina z Platformy VIZE 0 a pokračuje: „Ta zhodnotila situaci chodců na přechodu, se zaměřením na jejich viditelnost. Výsledky uspokojivé nebyly. Místa jsou sice nasvícená, přesto za snížené viditelnosti hrozí chodcům nebezpečí.“

Například šest a půl metru dlouhý a tři metry široký přechod pro chodce u Auto Louda má oboustranně svislé dopravní značení „Přechod pro chodce“ i clonové nasvícení. Jasová analýza ho ale vyhodnotila jako nedostatečné. Město proto nechalo zpracovat projekt, který zjištění zahrnul do návrhu úprav. „Projektová dokumentace řeší úpravu, kam například patří oboustranné provedení protismykové úpravy vozovky. Stejně tak obnovu vodorovného dopravního značení přechodu s doplněním vodícího pásu přechodu pro chodce. A samozřejmě důležité nasvícení přechodu, který se nachází v tzv. kolizní oblasti. Proto ho na požadovanou úroveň nasvítí uliční svítidla,“ doplňuje Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti. Vratislavice budou část potřebných úprav čtyř přechodů pro chodce realizovat do konce tohoto roku, část na jaře roku příštího. „Poděkování patří Platformě vize nula za realizace soutěže, díky které se uskutečnila analýza, která jasně definovala nedostatky přechodů pro chodce. Těší nás, že zároveň přispěje na nutné úpravy“ říká starosta Vratislavic nad Nisou Lukáš Pohanka.

Liberecký kraj se bezpečnosti na silnicích věnuje dlouhodobě. „Zaměřujeme se na rizikové lokality, kde řidiči nedodržují maximální povolenou rychlost, a pomáháme obcím s identifikací těchto míst,“ upřesňuje náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták a pokračuje: „Přechody pro chodce jsou jednou z mnoha oblastí, kde situaci dlouhodobě řešíme v souvislosti s překročením maximální povolené rychlosti. Liberecký kraj zaplatil skryté měření vybraných úseků - bezpečnostní analýzu, která odhalila kolik aut, jakých kategorií a jak rychle místem projíždí.“ Analýza pak pomohla například obci Raspenava, kde už nyní pracují na úpravách úseku u základní školy na silnici II/290.

Každé páté vozidlo v blízkosti přechodu pro chodce u základní a mateřské školy překročilo nejvyšší povolenou rychlost. Ta vůbec nejvyšší byla 110 km/hod. Řidiči překračovali rychlost v obou směrech. Pozitivní je, že pouze cca 1,5 % všech sledovaných vozidel překročilo rychlost víc než o 11 km v hod. Náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták hodnotí: „Vzhledem k tomu, že se jedná o úsek s vysokým výskytem pěších, hlavně dětí, je nutné se bezpečností v tomto místě zabývat. Riziko střetu chodců s autem je zde vysoké.“

Řešení je na stole a bude jím svislé dopravní značení v reflexním provedení, které na přechod pro chodce upozorní. Pro snížení počtu vozidel překračujících nejvyšší povolenou rychlost, která je v místě 50 km/h, a zklidnění dopravy by se měl instalovat poptávkový, případně zpomalovací semafor u přechodu. Tato opatření zklidní dopravu v místě, kde je nejvyšší výskyt pěších. V neposlední řadě se nabízí 100 metrů před přechodem instalace inteligentního radaru ze směru od Frýdlantu. „Ze zkušenosti z obdobných míst v republice víme, že se situace díky ukazateli rychlosti výrazně zklidnila, pokud se něm zobrazí také registrační značka vozidla a nápis Pozor děti,“ uzavírá za Tým silniční bezpečnosti Jan Polák



nahoru