Autobusem se školou bezpečně


Pro přepravu žáků školy nejčastěji využívají autobusy. Měly by však dbát na to, aby vozidla byla vybavena bezpečnostními pásy. Odpovědnost za malé pasažéry mají při cestách do divadel, na lyžařské výcviky, kurzy plavání, exkurze a další školní akce právě školy. Tým silniční bezpečnosti připomíná, proč je důležité bezpečnostní pásy používat, a to nejen v osobních autech. Příští rok uskuteční čtyřicet akcí, které se budou věnovat této problematice.

Připoutat se je jedna ze základních dovedností, kterou se děti učí při programech v mateřských nebo základních školách. Poutat by se měli i s pedagogy při cestování v autobusech.

„Na jedné straně dětem vysvětlujeme, že bezpečnostní pásy zachraňují život. Učíme je, aby se v autech vždycky a správně připoutaly. A na straně druhé pak vyjedou na školní výlet autobusem, kde žádný pás není. Aby takové učení mělo smysl, mělo by být standardem, že školy budou objednávat autobusy s bezpečnostními pásy,“ zdůrazňuje Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti. „Pokud se stane, že pro žáky přijede vozidlo, které není vybaveno pásy, i když škola objednala autobus s nimi, měl by ředitel rozhodnout (nikoli pedagog), jestli děti do autobusu nastoupí. Musí si však uvědomit, že škola má za žáky odpovědnost a že jejich bezpečnost je na prvním místě,“ dodává Novotná.

Používání zádržných systémů a zejména bezpečnostních pásů ve vozidlech je striktně dáno legislativou
Zájezdové autobusy, které převážejí pouze sedící cestující, musí mít pásy instalovány vždycky. Tato povinnost je v České republice platná od roku 2004. Autobusy určené pro městskou a meziměstskou přepravu takovou povinnost nemají. U některých autobusů bývají pásy jen dvoubodové (tzv. bederní), a to z technických i ekonomických důvodu. Výjimkou je celá první řada sedadel za řidičem, sedadla hned za zadními dveřmi a prostřední sedačka v zadní řadě. Na těchto místech musí být pásy tříbodové, tak jako to je v osobních automobilech. „Dvoubodové pásy nejsou tak bezpečné. Nedrží celé tělo a při nárazu může dojít třeba k úrazu krční páteře. Navíc neumožňují připoutat dětskou autosedačku, což je v dnešní době velký problém,“ upozorňuje Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti.

V minulých týdnech došlo k několika dopravním nehodám autobusů s tragickými následky
Pro autobusy mohou být vzhledem k jejich koncepci a váze rizikovější místa se špatnou kvalitou vozovky, nebo mokré a kluzké silnice, protože snadno dostanou přetáčivý element. Při dodržování zásad používání zádržných systémů mohou být následky dopravních nehod méně závažné. 

Dny s dopravní výchovou v Libereckém kraji
Liberecký kraj prostřednictvím Týmu silniční bezpečnosti realizuje ve školách a školkách dopravně bezpečnostní programy. „Reagujeme tak na potřebu doplňovat a rozvíjet dopravní výchovu, která probíhá na dětských dopravních hřištích a ve školách. Na příští rok proto chystáme minimálně 40 akcí pod názvem Dny s dopravní výchovou přímo ve školách. Stěžejně budou zaměřeny na důležitost používání bezpečnostních pásů,“ dodává Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek. Podle něj Liberecký kraj na tyto výchovné programy vyčlení 200.000 Kč.

Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
 


nahoru