Neviditelní cyklisté hazardují se svým životem
Ačkoliv je hlavní cyklistická sezóna u konce, mnozí cyklisté si užívají podzimní přírodu a vyrážejí se provětrat i v těchto dnech. Na elektrokolech nebo klasických jízdních kolech se dá na podzim ujet hodně kilometrů, i když počasí už tolik nepřeje. O to víc by měli milovníci cyklistiky v nadcházejících měsících myslet na svou bezpečnost, ať už jezdí rekreačně, do práce či do školy. Základem bezpečí každého cyklisty je být vidět. I během zimního období jsou každoročně evidovány smrtelné nehody lidí na kole. Vloni, od ledna do března a následně během listopadu a prosince, zemřelo 14 cyklistů a dalších 41 jich utrpělo těžká zranění. Za snížené viditelnosti je použití světel pro cyklisty v České republice povinné.
Podzim provází nejen studenější počasí, ale také se rychleji stmívá. A tak, když cyklista vyrazí na projížďku během dne a na cestu mu svítí sluníčko, při výletu se to může rychle změnit. Zapomene na čas, zpozdí se a brzy se ocitne v mlze, ve tmě, nebo mu může jízdu zkomplikovat mrholení a déšť. Je potřeba s rozmary počasí počítat a vždy mít kolo na cestu připravené. A to zejména dobrou viditelností pro ostatní, především motoristy, pro které by měl být jezdec na kole vidět už z dálky. Zajištění viditelnosti je v České republice součástí povinné výbavy každého cyklisty, patří do ní odrazky, tj. bílá vpředu, červená vzadu, oranžové ve výpletu kola a oranžové na pedálech kola v obou směrech. V provozu je zásadní zvýraznit se zejména používáním světel, bílým světlometem vpředu a červeným vzadu. „Zapnuté osvětlení je důležité při jízdě na kole nejen proto, aby sám cyklista dobře viděl na cestu, ale hlavně kvůli jeho vlastní ochraně. Samozřejmostí by pro něj měly být i reflexní prvky, které je vhodné umístit nejen na oblečení, ale i na kolo. V podzimních a zimních měsících jejich nutnost ještě stoupá. Absencí světel a odrazek cyklista vyloženě hazarduje svým zdravím a dost možná životem,“ apeluje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti. Proto je viditelnost cyklistů jedním z témat projektu Na kole jen s přilbou, který již více než deset let realizuje právě Tým silniční bezpečnosti
Vloni policisté zaznamenali 3994 dopravních nehod s účastní cyklisty, při nichž o život přišlo 43 osob – cyklistů. Dále bylo 234 lidí zraněno těžce a 3141 lehce. Nehody se cyklistům nevyhýbají ani za tmy. Ve stejném roce se stalo 559 dopravních nehod v noci, což je méně než 15 % celkového množství. Zneklidňující je, že při tomto počtu nehod zemřelo 18 osob, což je více než 40 % z celkového počtu usmrcených.
Ovšem cyklista by měl myslet na svou bezpečnost i za denního světla. Ostatně jako řidiči motorových vozidel musí svítit celoročně celodenně, je doporučováno, aby se takto chránili i cyklisté. Na snížení nehod díky celodennímu svícení cyklistů upozorňuje společnost Schindler ve své kampani s názvem Nepodceň to, zapni světlo! „Vliv denního svícení na pokles počtu nehod u aut už potvrdila nejedna zahraniční studie. Jsme přesvědčení, že celodenní svícení na kole může předcházet i nehodám, ve kterých je angažovaný cyklista. Proto tato osvěta,“ popisuje motivaci ke vzniku kampaně Zuzana Roubíčková, marketingová managerka společnosti Schindler, hlavního iniciátora akce.
Celodenní svícení na kole snižuje riziko nehody a souvisejících zranění o 19 %. To zjistili dánští vědci už v roce 2005. „Čím víc nás přes den svítí, tím dřív se rozsvítí v hlavě i ostatním a dojde jim, že svícení na kole i ve dne smysl má. Však základní světla na kolo stojí jen pár stovek, ale jízda bez osvětlení nás může stát i život. A to je cena, kterou asi nikdo nechce zaplatit,“ shrnuje poslání kampaně Zuzana Roubíčková.
Hlavním cílem projektu Na kole jen s přilbou je přispět ke snížení nehodovosti a zejména závažných následků dopravních nehod cyklistů, zapříčiněných jejich nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků při jízdě na kole, a to prostřednictvím komunikační kampaně zaměřené na informování a motivování cyklistů k dodržování příslušných bezpečnostních zásad při jízdě na kole ve městech, ale i při rekreaci. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Mojekolo.cz, Marius Pedersen a.s., Toyota a podnik Lesy České republiky, s. p.