Kurzy pro motorkáře „Učme se přežít“ pro letošní rok končí. V příštích letech je v plánu jejich pokračování.

Po 17. 09. 2012

V loňském roce zemřelo na našich silnicích 78 motocyklistů. V porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie na tom Česká republika není nejlépe a řadí se mezi čtyři nejhorší místa v ukazateli počtu úmrtí na počet ujetých kilometrů.

Jak na tento stav reagovat, co dělat pro to, aby se snížili hlavně následky dopravních nehod motocyklistů. Řada subjektů působících v oblasti zvyšování a prevence bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích se snaží najít ten správný recept, jak na motocyklisty zapůsobit.

Jako jedna ze správných cest se jeví různé moto školy, které nejenže ukazují jakým situacím se vyvarovat, ale také zlepšují znalosti a dovednosti řidičů, tak aby dokázali správně v provozu reagovat a lépe se tak chránit. Ty samozřejmě stačí pokrývat jen zlomek potřebných kapacit, nicméně sami účastnici potvrzují, že takové kurzy jsou jedny z mála aktivit, které jim reálně pomáhají jezdit na motocyklu bezpečněji.

Učme se přežít je název projektu, který si vzal za cíl zlepšovat znalosti a dovednosti motocyklistů a zmírnit následky jejich dopravních nehod. Nastartoval ho Liberecký kraj před třemi lety a za dobu své existence se v jeho rámci proškolilo přes 700 motocyklistů. V jeho počátku pomohla Evropská unie, která projekt podpořila prostřednictvím fondu pro regionální rozvoj. Letošní pokračování zahrnovalo celkem 7 kurzů na autodromu v Sosnové, celkově pak pod logem projektu proběhlo 13 kurzů.

Tomu, že je projekt považován za prospěšný, nasvědčuje i postupné zapojení řady partnerů – v letošním roce se jedná například o Policii ČR, Nadaci BESIP či server Motorkáři.cz. Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy v rámci své kampaně zaměřené na motocyklisty uspořádalo na vlastní náklady jeden kurz motoškoly v rámci projektu Učme se přežít, a to pro celkem 70 účastníků.

Skutečnost, že se v letošním roce přidala k projektu řada partnerů jako například BESIP Ministerstva dopravy, který na projektu participoval také finančně, jenom potvrzuje, že se nám opravdu podařilo vystavět dobrý program, který doufám napomůže zastavit smrtelné následky dopravních nehod motorkářů. Motorkáři jsou jednou z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu, při samotné nehodě nemají zcela logicky šanci moc se bránit a následky jsou často tragické. Přitom právě znalosti a zkušenosti z kurzů Učme se přežít jim pomáhají předcházet nehodám případně efektivněji řešit krizové situace v reálném provozu.

V budoucnu se budeme opět snažit nalézt prostředky na realizaci kurzů, a naše aktivity ještě více koordinovat s ostatními. Ve hře jsou také programy Evropské unie, které sledujeme a budeme hledat zdroje financování právě tam.“ Uvádí Martin Sepp, náměstek hejtmana pro resort dopravy

Kurzy projektu Učme se přežít probíhají prozatím výhradně na autodromu v Sosnové, který jako jediné místo v kraji můžeme označit jako bezpečný pro nacvičování různých situací. Samotné kurzy jsou pak rozděleny do teoretické a praktické části. V rámci teorie se účastníci dozvědí něco o hlavních příčinách nehod, defenzivní jízdě nebo dopravní psychologii. V praktické části pak trénují krizové brzdění, brzdění v náklonu, jízdu v nestabilním režimu nebo správné průjezdy zatáček. Vyzkouší si tak hranice svého stroje a hlavně hranice svých schopností.

Je zajímavé, jak se mění chování některých účastníků od momentu spuštění kurzu až po jeho ukončení. Sami jsou na konci dne většinou velmi překvapeni, co všechno se dozvěděli a co ještě neumějí, a musí tedy dopilovat. Motocyklisté z našeho kurzu odjíždějí určitě obohaceni o nové znalosti a zkušenosti, zároveň však s pocitem, že je stále co se učit. A to je naším cílem. Za jeden den samozřejmě nestihneme naučit vše, ale chceme také zasadit semínko pochybnosti o osobních schopnostech a všudypřítomném nebezpečí., říká Vladimír Mašek, šéf instruktor kurzů.

V rámci nové série televizních spotů Besipky vysílaných každé páteční odpoledne na ČT1 budou prezentována tři motocyklistická témata (adrenalinová jízda a její nebezpečí, nutnost předvídat chyby ostatních a spot zaměřený na úskalí spojená s řízením motocyklů do 125 ccm). Další televizní spoty zaměřené zejména na předvýjezdovou přípravu motocyklu a motocyklisty, agresivní a defenzivní jízdu, viditelnost a zvládání krizových situací vznikají ve spolupráci s TV Prima, kde budou následně vysílány.

Besip také připravuje informační podporu na svém nově připravovaném dopravně bezpečnostním webovém portálu, kde budou mj. publikovány články určené motocyklistům. Ty budou zaměřeny na techniku, oblečení na motocykly, jízdu
ve městě, jízdu na silnici, jízdu za ztížených podmínek, druhy motocyklů apod. V neposlední řadě uspořádá na středních školách občanské sdružení Doly Bikers v Kraji Vysočina celkem 75 besed zaměřených na bezpečnost mládeže v silničním provozu a správné chování mladých  motocyklistů. Na besedách budou participovat i dopravní policisté.

„BESIP pro letošní rok a začátek roku 2013 připravil řadu aktivit, které mají za cíl ovlivnit nejen samotné motocyklisty, ale i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, kteří s nimi přicházejí na silnicích do kontaktu. Ze statistických čísel plyne, že polovinu nehod motocyklistů zaviní samotní řidiči motocyklů a druhou polovinu ostatní účastníci provozu. Co se týká věku, tak v posledních letech nám neumírají pouze mladí a začínající motocyklisté, ale stejně tak i ti starší. Ti dost často získají zkušenosti v mladém věku, následně přesedlají na automobil a v pozdějším věku si díky lepší finanční situaci pořídí navíc velkoobjemový motocykl. U řidičů středního věku vzniká nebezpečí, že si již odvykli řídit motocykl. Častokrát si koupí silnější stroj, se kterým nemají dostatečné zkušenosti, a proto jsou náchylnější k účasti na dopravní nehodě. Zejména z těchto důvodu musí být naše aktivity rovnoměrně rozvrženy tak, aby bylo osloveno co možná nejširší spektrum účastníků silničního provozu.“ uvádí šéf oddělení BESIP Ministerstva dopravy Roman Budský.

Zda-li budou kurzy Učme se přežít pokračovat i v příštích letech, je tedy zatím ve hvězdách. V plánu BESIPu Ministerstva dopravy i Libereckého kraje jsou. Jejich přesný rozsah však zatím není znám. Vše ukážou až finanční možnosti a případné možnosti programů Evropské unie. Každopádně ohlasy na tento program jsou od samotných účastníků velmi pozitivní a řada těch, kteří kurz navštívili, by se rádi v budoucnu na podobnou akci vrátili, a to nejen na autodrom do Sosnové, ale i na jiná místa v republice, která takové bezpečné tréninky umožňují.



nahoru