Jízdní kolo – tichý zabiják?

Čt 30. 04. 2015

Tragické nehody se cyklistům nevyhnuly ani v loňském roce. Na jízdním kole zemřelo 57 osob. Čtyři z pěti usmrcených cyklistů nepoužili přilbu. Téměř u třetiny nehod zaviněných cyklisty asistoval alkohol. Vážné nehody se však cyklistům nevyhýbají ani při vyjížďkách mimo silnice – na horských či vinných stezkách. Zde za svou neopatrnost zaplatil životem jeden cyklista. Proto je zde společný projekt Týmu silniční bezpečnosti a Horské služby ČR s názvem „Na kole jen s přilbou.“ Ten si klade za cíl snížit počet zraněných a usmrcených cyklistů.

„Dala jsem záštitu této akci nejen proto, že Horská služba je příspěvkovou organizací Ministerstva pro místní rozvoj, ale protože se domnívám, že cyklistická přilba by dnes měla být již standardním doplňkem každého cyklisty. Nechránit si hlavu je zbytečné riziko. Vážím si proto všech, kteří se na tomto důležitém projektu podílejí,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

V loňském roce zemřelo na českých silnicích 57 cyklistů, dalších 433 při nehodě utrpělo těžké zranění. Počet obětí z jejich řad byl sice nižší než v roce 2013, nicméně z úhlu pohledu cílů daných aktuální Národní strategií bezpečnosti silničního provozu není důvod k přílišnému optimismu. Maximálně přípustný počet obětí z jejich řad byl překročen o 4, rovněž tak počet zraněných byl vyšší o nemalých 79. Podobně nepříznivě vyznívá pro cyklisty i vývoj následků nehodovosti v letošních prvních třech měsících. Téměř dvě třetiny obětí z řad cyklistů tvořili v roce 2014 jedinci ve věku nad 55 let věku. Smrtelné nehody cyklistů se tak staly – podobně jako v řadě ostatních států EU28 - doménou starších jedinců. Bohužel však u nemalého počtu nehod cyklistů asistoval alkohol. „V téměř třetině nehod zaviněných cyklisty sehrál svou roli alkohol. Cyklisté se tak v tomto ohledu stali nejneukázněnější skupinou účastníků silničního provozu,“ dodává Zuzana Pidrmanová, koordinátorka prevence Policejního prezídia České republiky.

Cyklisté jsou právem řazeni mezi tzv. zranitelné účastníky silničního provozu. V případě kolize nejsou v podstatě ničím chráněni. A pokud dojde k vážnému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, v 70 procentech je postižena hlava či krk. Přitom ve 2/3 případů by bylo možné následky nehody zmírnit, neboť zranění hlavy jsou na místech, jež mohou být chráněna přilbou. Je tedy s podivem, že stále mnoho cyklistů podceňuje potenciál cyklistické přilby. O tom svědčí skutečnost, že plných 81 procent obětí z řad cyklistů nemělo na hlavě přilbu. Přitom naše i zahraniční statistiky jednoznačně dokazují, že cyklisté, kteří nenosí přilbu, podstupují 19x větší riziko úmrtí než ti, kteří ji používají. Navíc s pomocí ochranné přilby lze předejít 83 procentům výskytu případů fraktury lebky a dokonce 48 procentům poškození mozku.

Nehody se cyklistům nevyhýbají ani při jízdě mimo pozemní komunikace. Během loňské letní sezony zasahovala Horská služba téměř 700x pří vážných úrazech cyklistů a koloběžkářů. Bohužel však jeden z nich za svou neopatrnost zaplatil životem. „Naše asistence u vážných nehod cyklistů jsou častější, než se všeobecně soudí. Zejména o prázdninách se v našich horách setkáváme s cyklisty, kteří jako by stále zapomínali, že při neopatrné jízdě jim hrozí riziko vážného úrazu. Navíc nejednou opomíjejí nutnou prevenci v podobě ochranné přilby. Svou negativní roli v častých případech sehrává i posilnění alkoholem,“ uvádí Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.

Není nad účinnou prevenci vzniku nehod. A právě to je cílem již pátého ročníku společného projektu Týmu silniční bezpečnosti a Horské služby, jehož název je „Na kole jen s přilbou“. Nyní již nejen na horách, ale i v řadě našich měst bude možné potkat cyklohlídky, jejichž úkolem bude informovat projíždějící cyklisty o tom, jak bezpečně provozovat cykloturistiku. Na jejich stanovišti si mohou všichni projíždějící odpočinout a současně se dozvědět důležité informace o tom, jak pečovat o řádný stav jízdního kola, jaká je jeho povinná výbava, jak být viditelný pro ostatní, jaká pravidla chování dodržovat i mimo pozemní komunikace, a to včetně jakési cykloturistické etikety, jak je to s požíváním alkoholu a rizikem vzniku zranění při jízdě na kole, ale především se mohou dozvědět řadu cenných informací o cyklistických přilbách, pravidlech jejich správného používání a jejich potenciálu zabránit vzniku vážného zranění hlavy v případě kolize či pádu z bicyklu. Kde a kdy se můžete setkat s našimi cyklohlídkami a řadu dalších užitečných informací se dozvíte na webovém portálu www.nakolejensprilbou.cz.

Zbývá odpovědět na úvodní otázku. Jízda na bicyklu má své kouzlo. Navíc nejen v rozsáhlejších městských aglomeracích může být rozumnou alternativou používání motorových vozidel – volbou ekonomickou, šetrnou k životnímu prostředí, zdraví prospěšnou, mnohdy významně šetřící čas. „Záleží na vzájemné ohleduplnosti bicyklistů a ostatních účastníků silničního provozu, nakolik budou ti, co usedají za řídítka jízdních kol v bezpečí. Zkušenost z kulturně vyspělých evropských států napovídá, že silnice mohou být bezpečné pro všechny,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.


nahoru