Další ročník projektu „Učme se přežít 2015“ právě odstartoval
Loňský rok byl pro motocyklisty skutečně tragický. Jejich podíl na celkovém počtu obětí dopravních nehod byl nejvyšší v historii České republiky. Navíc jezdci v jedné stopě utrpí při své jízdě s 20x větší pravděpodobností smrtelné zranění než cestující v osobních automobilech. Liberecký kraj proto pořádá na autodromu v Sosnové další ročník zdokonalovacích kurzů určených začínajícím motocyklistům.
Motocyklisté jsou označováni za tzv. zranitelné účastníky silničního provozu. Právem. Jezdci v jedné stopě utrpí při své jízdě s 20x větší pravděpodobností smrtelné zranění než cestující v osobních automobilech. Navíc ti, kteří sedlají sportovní stroje, umírají až 4x častěji než jejich kolegové na cestovních motocyklech! „Už dávno neplatí, že závažné nehody jsou doménou mladých řidičů. Čím dál tím častěji umírají osoby ve středním věku“, dodává Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje. Rozhodně ne vždy je na vině motorkář. V téměř polovině případů padá vina za způsobenou smrtelnou nehodu na jiného účastníka silničního provozu. Ovšem to život posádce motocyklu nevrátí.
Pro koho jsou kurzy určeny a kdy se letos konají
V letošním roce si budou začínající a méně zkušení motocyklisté zdokonalit své praktické dovednosti v sérii kurzů pořádaných Libereckým krajem na autodromu v Sosnové. K dispozici jsou celkem čtyři termíny, první skupina cca 50 zájemců se kurzu zúčastnila ve středu 27. května, další termíny jsou 28. 5., 30. 6. a 1. 7. 2015. Nicméně kurzy probíhají již od roku 2010. „Těší nás ty zprávy, kdy nám účastníci zpětně píší, že kurz jim pomohl opravdu vyřešit krizovou situaci a předejít pádu a třeba i zranění. V letošním roce předpokládáme celkovou účast cca 200 motocyklistů“, doplňuje Vladimír Mastník, člen rady Libereckého kraje, pověřený vedením rezortu dopravy.
Krátký brífink na úvod
Série zdokonalovacích kurzů byla zahájena krátkým brífinkem, kterého se zúčastnili Vladimír Mastník (člen rady Libereckého kraje, pověřený vedením rezortu dopravy), Jan Polák (koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje), Roman Budský (dopravní expert, Tým silniční bezpečnosti), Martin Farář (vedoucí samostatného oddělení BESIP), Vladimír Mašek (profesionální trenér bezpečné jízdy a hlavní trenér projektu „Učme se přežít“) a Martin Markl (vedoucí dopravního inspektorátu Policie ČR v České Lípě).
S čím se účastníci kurzu seznámí
Samotné kurzy zahrnují to nejdůležitější, co je zapotřebí nejvíce procvičovat. Z teoretické části je to technika jízdy, poskytování první pomoci a připomenutí toho nejdůležitějšího z legislativy. V praktické části se pak cvičí hlavně brzdění v různých rychlostech, plynulé přenášení těžiště, průjezd zatáčkou, brzdění v náklonu, výhybný manévr atd. Instruktoři své žáky seznamují s celou řadou maličkostí a individuálních drobností potřebných k ovládání jejich konkrétního stroje, ať jde např. o skútr, silniční enduro, chopper či supersport. Při řízení motocyklu v provozu platí víc než kdekoliv jinde, že i malá chyba může být krutě trestána a může mít tragické následky.