Špatný technický stav jízdního kola může přispět k vážnému zranění
Kontrolujte technický stav svého bicyklu.
Každoročně utrpí několik cyklistů zranění vinou špatného technického stavu jízdního kola
Zranění mohou být i vážná
Pravidelná kontrola technického stavu bicyklu se určitě vyplatí
Každý rok utrpí několik cyklistů zranění v důsledku špatného technického stavu jejich jízdního kola. Celkově bylo v letech 2012-2015 zbytečně těžce zraněno 5 osob, lehkou újmu na zdraví pak utrpělo dalších 32 osob. Cyklisté jsou považováni za řidiče. Musí tak dbát na řádný technický stav svého stroje. „Podle Centra pro výzkum nehod Monash University zhruba 35 procent cyklistů havaruje v rychlostech 15-24 km/h, dalších přibližně 23 procent v rychlostech 25-34 kilometrů v hodině. Při těchto rychlostech je třeba počítat s tím, že se zpravidla bez zranění neobejdou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Na začátku cyklistické sezony se určitě vyplatí provést zevrubnou prohlídku jízdního kola. Nástup jara by měl být impulzem k provedení pečlivé kontroly i pro ty, kteří se na jízdním kole přepravují celoročně. Řekněme pro jistotu. „Cyklisté by ovšem měli mít neustále na paměti, že jsou řidiči – byť nemotorového – vozidla. Měli by tak neustále dbát na jeho řádný technický stav,“ apeluje Tomáš Lindner, manažer dopravně preventivní kampaně Na kole jen s přilbou. Pokud si neporadí sami, určitě se vyplatí navštívit kvalitní odbornou dílnu.
Kontrola technického stavu jízdního kola
RÁM A VIDLICE
Zkontrolujeme rám a jeho trubky, zda na něm nejsou trhliny. Popraskaná barva na ocelovém rámu může být příznakem jeho narušení, odbarvená místa na spojích hliníkových rámů mohou být způsobena porušením lepidla. Vyzkoušíme vidlice a zkontrolujeme místo, kde se dolní rámová trubka spojuje s hlavovou.
PNEUMATIKY
Pozornost věnujeme tlaku v pneumatikách a opotřebení dezénu. Nezapomeneme prověřit, zda boky plášťů nejsou proříznuté nebo nejsou-li v nich zadřené kamínky nebo sklo. Pneumatiky nahustíme na správný tlak. V opačném případě se zvyšuje pravděpodobnost jejich proražení.
RÁFKY A PAPRSKY KOL
Ráfky musí být rovné a nesmějí házet do boku. Prohlédneme, zda v nich nejsou trhliny. Vyzkoušíme, zda paprsky kol nejsou ohnuté nebo prasklé. Zkontrolujeme, zda jsou rovnoměrně napnuté.
BRZDOVÉ PÁČKY
Upínací šrouby musí být dostatečně utaženy. Jestliže se páčka zdá být volná nebo příliš tuhá, seřídíme šroub jejího chodu.
LANKA
Zkontrolujeme, zda jsou všechny bovdeny neporušené, lanka nejsou pokroucená, pohybují se zlehka a neprokluzují v místech jejich uchycení.
PŘEHAZOVAČKA A PŘESMYKAČ
Zkontrolujeme přesnost přeřazování a seřízení páčky. V případě potřeby seřídíme. Pevně utáhneme napínací šrouby. Případně dotáhneme upevňovací šroub přesmykače a lanka.
ŘETĚZ A PŘEVODNÍKY
Celý řetěz mažeme podle potřeby.
VOLNOBĚŽKA
Zuby pastorků nesmějí být ulomené nebo ohnuté.
SEDLOVKA A SEDLO
Zámek sedla a sedlový šroub musejí být pevně dotažené.
LOŽISKA
Pozornost zaměříme na zhodnocení vůle středového a hlavového ložiska včetně ložiska nábojů kol. V případě potřeby dotáhneme matky na osách nebo rychloupínací páčky.
ŠROUB PŘEDSTAVCE
Šroub musí být dostatečně utažený, aby držel při jízdě, ale aby se pohnul při pádu kola. Rovněž pevně dotáhneme šrouby upevňující brzdy na řídítkách.
ŠROUBY BRZDOVÝCH BOTEK SE ŠPALÍKY
Montážní šrouby pevně utáhneme. Vyzkoušíme, zda botky se špalíky správně dosedají na ráfek.
KLIKOVÉ ŠROUBY
Prověříme jejich pevné utažení.
A samozřejmě zkontrolujeme, zda je v pořádku i POVINNÁ VÝBAVA JÍZDNÍHO KOLA
Zpracováno s využitím materiálu společnosti Cyklosport Cirkl, Frýdlant v Čechách.