Definitivní bilance dopravních nehod za loňský rok

Po 06. 06. 2016

738 mrtvých, celkové ekonomické ztráty předběžně přesáhly 58 000 000 000 korun.

Počet usmrcených do 30 dnů po nehodě se tak meziročně zvýšil o 50, tedy o 7,3 procenta.
Celkové ekonomické náklady nehod vzrostly o 2,8 miliardy korun
Dosáhly 1,3 procenta hrubého domácího produktu – jeden pracovní týden tak české hospodářství obětovalo reparaci ekonomických následků dopravních nehod
Každý obyvatel ČR za nehody podle předběžných údajů zaplatil v průměru 5 510 korun
Nejvíce platili Středočeši, nejméně v Karlovarském kraji


Aby byly statistiky obětí dopravních nehod mezinárodně porovnatelné, uvádějí se do nich počty usmrcených do 30 dnů po nehodě. „Konečná bilance počtu obětí dopravních nehod v ČR za rok 2015 je tak 738. Oproti roku 2014, kdy zemřelo 688 osob, se jedná o zvýšení o 7,3 procenta,“ uvádí ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., Jindřich Frič. Poprvé od roku 2001 došlo ke zvýšení počtu obětí nehod i v rámci celé Evropské unie. „Zde se však jednalo o výrazně nižší nárůst ve výši přibližně jednoho procenta, Česká republika v tomto ohledu vykázala sedmý nejhorší výsledek v rámci všech států EU28,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Meziroční vývoj počtu usmrcených v jednotlivých krajích se však značně liší. Ke zvýšení došlo v devíti krajích, nejhůře si vedly kraje Olomoucký a Karlovarský, kde mezi roky 2014 a 2015 narostl počet obětí nehod o 64, resp. 50 procent. V Jihočeském kraji se bilance nezměnila. Naopak čtyři kraje  - Liberecký, Středočeský, Ústecký a Vysočina – se mohou pochlubit snížením, přičemž premianty byly kraje Ústecký a Liberecký (snížení o 26 a 12 procent).

Dopravní nehodovost nám vystavila rekordní účet
S dopravními nehodami se tradičně pojí nemalé ekonomické celospolečenské náklady. „V roce 2015 nás předběžně vyšly na zhruba 58,069 miliardy korun, tedy cca o 2,8 miliardy více než v roce předchozím. Loňský rok tak byl rekordní, co se týče výše celkových nákladů spojených s nehodovostí,“ upřesňuje Jindřich Frič. Nejvíce jsme zaplatili za nehody, ke kterým došlo ve Středočeském kraji – zhruba 8,341 miliardy korun, následují Praha s účtem ve výši 7,592 miliardy a Jihomoravský kraj – 5,809 mld. Naopak nejméně nás stály nehody v krajích Karlovarském (1,532 miliardy), Libereckém (2,422 mld.) a Plzeňském (2,585 mld. korun).
  
Každý z nás tak v loňském roce zaplatil za následky nehod 5 510 korun. Nejhlouběji do kapsy sáhli obyvatelé krajů Středočeského (6 342 korun), Ústeckého (6 141 korun) a Jihočeského (6 116 korun). Naopak nejméně stály každého obyvatele nehody v kraji Moravskoslezském (4 464 korun), Plzeňském (4 494 korun) a Jihomoravském (4 953 korun).

Jeden usmrcený následkem dopravní nehody nás stál 20,9 milionu. Na 5,1 milionu vyšel jeden těžce zraněný. Pokud došlo ke zranění lehkému, účet zněl na 430 000, jedna průměrná nehoda spojená jen s hmotnými škodami pak na zhruba 260 000 korun. „Je ovšem třeba doplnit, že se jedná o předběžné údaje, které budou v průběhu letošního roku upřesněny,“ doplňuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Je, nebo není žádoucí zlepšení statistik fatálních nehod na dohled?
Počet obětí dopravních nehod za letošních prvních pět měsíců činí 193 (do 24 h po nehodě), oproti roku 2015 tak zemřelo na českých silnicích o 18 osob méně. Bylo by však předčasné propadat optimismu. Abychom v roce 2020 do statistik obětí nehod připadajících na milion obyvatel mohli vepsat údaj odpovídající průměru zemí EU28, neměl by letos překročit počet usmrcených do 24 hodin po nehodě hodnotu 465. „Během zbývajících sedmi měsíců letošního roku tak nesmí na silnicích zemřít více než 272 lidí. Tedy ne více než 39 měsíčně. Úkol je to ambiciózní. Zvláště když uvážíme, že za rok loňský jsme byli v počtu obětí na milion obyvatel 36 procent nad unijním průměrem,“ uzavírá Roman Budský.    

Příloha: Tisková zpráva


nahoru