Smrtelné dopravní nehody jsou devátou nejčastější příčinou úmrtí
V roce 2013 zemřel každý 44. obyvatel Země při dopravní nehodě
V Libyi zahynul při nehodě každý 7. zemřelý, v Kataru každý desátý
Nejpříznivější byla situace ve státech EU28, ČR se však řadí k nejhorším
Konkrétní data získaná na základě unikátního průzkumu přináší Tým silniční bezpečnosti
Každoročně umírá na světových silnicích cca 1,25 milionu lidí, dalších až 50 milionů utrpí při nehodách zranění. Smrtelné nehody jsou devátou nejčastější příčinou úmrtí. V roce 2013 na světě jejich následkem zemřelo 174 osob na milion obyvatel (v ČR pak 62 a EU 51). Celosvětovou ekonomiku přišly na nemalá 3 procenta hrubého domácího produktu. V průměru tak každý obyvatel světa pracuje 11 dní, aby přispěl k reparaci celkových škod vzniklých při nehodách. Pokud nedojde k zásadní změně, v roce 2030 to bude již sedmá pozice. Naštěstí se zdá, že se situace zlepšuje. Počet usmrcených totiž od roku 2007 nestoupá. A to navzdory tomu, že v letech 2010-2013 se zvýšil počet obyvatel Země o 4 procenta a počet registrovaných motorových vozidel dokonce o šestinu.
Kdo v roce 2013 umíral na silnicích?
Jednoznačně se jednalo o posádky osobních automobilů. Na celkovém počtu obětí se podílely z 31 procent. Následují jezdci na motocyklech a motorizovaných tříkolkách (23 %), chodci (22 %) a cyklisté (4 %). V pětině případů pak ostatní (cestující v nákladních automobilech a autobusech, cestující ve vlacích při střetech se silničními vozidly apod.).
Pokud se jedná o statistiky fatálních dopravních nehod, tradičně jsou publikovány údaje týkající se absolutních počtů usmrcených v jednotlivých zemích a počtů obětí připadajících na milion obyvatel, doplněné případně počty obětí na ujetou miliardu kilometrů. Nakolik se však zemřelí při dopravních nehodách podílejí na celkovém počtu úmrtí v jednotlivých státech?
Každý 44. obyvatel světa zemřel v roce 2013 při dopravní nehodě
Příslušnou analýzu provedl Tým silniční bezpečnosti. Na celém světě žilo v daném roce průměrně 7 162 119 434 lidí. Na jeden tisíc z nich zemřelo 7,79 osoby. Z toho při dopravních nehodách cca 0,175 osoby, tedy 2,25 procenta všech zemřelých. Každý 44. obyvatel Země tak zemřel zbytečně v důsledku silniční dopravní nehody. Situace v jednotlivých státech však byla odlišná. Nejvyšší podíl obětí nehod byl zaznamenán v Libyi (13,9 procenta, tedy každý sedmý zemřelý), dále pak v Kataru (10,24 procenta) a Ománu (9,37 procenta). Od podobného průzkumu, který za rok 2008 provedla americká University of Michigan, se pozice na první příčce žebříčku změnila. V daném roce patřila Spojeným arabským emirátům, kde při nehodě umíral každý šestý zemřelý. „V roce 2013 sestoupil daný stát na šestou příčku, přičemž situace se citelně zlepšila. Emiráty výrazně zlepšily kvalitu své silniční sítě, na níž jezdí moderní bezpečná vozidla, navíc velká pozornost začala být věnována i přípravě a zkouškám nových řidičů,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Za povšimnutí stojí i to, že USA a Rusko se v žebříčku za rok 2013 nacházejí vedle sebe. Podrobnější analýza však odhalí, že zatímco v roce 2013 zemřelo v Rusku při nehodách 189 osob na milion obyvatel, v USA jich bylo 106. „Navíc pokud se jedná o oběti na miliardu ujetých kilometrů, patřily USA v roce 2014 s hodnotou 6,7 k nejbezpečnějším na světě (v ČR to bylo 12,1). Spojené státy zkrátka žijí na kolech,“ dodává Roman Budský.
Silnice Evropské unie jsou nejbezpečnější na světě
A platí to i pro rok 2015. V daném roce žilo ve státech EU28 průměrně 509 174 700 obyvatel. Celkově zemřelo 5 226 500 lidí, na jeden tisíc osob to bylo 10,26 zemřelého. Na silnicích zemřelo cca 26 300 lidí, na tisíc obyvatel to bylo 0,052 oběti. Celkově tak vychází, že podíl mrtvých v důsledku dopravních nehod na celkovém počtu zemřelých byl 0,51 procenta. Nejvíce to bylo na Kypru (zhruba 1 procento), v Lucembursku (0,88 %) a Rumunsku (0,8 %), naopak premianty byly Dánsko (0,28 %) a Malta společně se Švédskem (0,29 %). Pozice České republiky nebyla nijak lichotivá, s podílem 0,68 procenta společně s Bulharskem obsadila 6. až sedmou nejhorší pozici.
Zajímavě vyznělo i porovnání podílů usmrcených při nehodách vůči celkovému počtu zemřelých v letech 2013 a 2015. V sedmi státech došlo ke zvýšení podílu, ve Francii zůstal stejný. O celou třetinu se podíl zvýšil na Kypru a o 17 procent v Bulharsku. Třetí příčka tohoto smutného pořadí patří České republice, kde se podíl zvýšil o 15 procent. Podle předběžných údajů činily celkové náklady spojené s dopravní nehodovostí v roce 2015 rekordních 58 miliard korun. „Počet usmrcených na jeden milion obyvatel byl 36 procent nad unijním průměrem. I data získaná na základě našeho celosvětového průzkumu podporují závěr, že bezpečnosti silničního provozu by měla být věnována náležitá pozornost,“ uzavírá Roman Budský.