Bilance smrtelných nehod za první tři čtvrtletí – 377 mrtvých
Méně mrtvých automobilistů a chodců, více obětí z řad cyklistů a motocyklistů. Vinou řidičů kamionů o celkové hmotnosti nad 12 tun zemřelo 7 % všech obětí nehod, nejvíce od r. 2011. V polovině krajů nárůst počtu obětí, nejvíce na jihu Moravy a Plzeňsku. V Libereckém kraji 18 obětí, meziročně o 4 více. Kdo na Liberecku umíral?
Od ledna do září letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkem 75 900 dopravních nehod, o 2 987 více než v roce 2016. Zemřelo při nich 377 osob, což bylo to o 18 méně než loni. Dalších 1 733 osob zraněno těžce (pokles o 329) a 18 513 lehce (pokles o 411).
Za první tři čtvrtletí letošního roku při nehodách zemřelo 189 cestujících v osobních automobilech (meziročně o 26 méně), 66 chodců (-2), 60 motocyklistů a jejich spolujezdců (+4), 37 cyklistů (+9), 21 pasažérů v nákladních vozech (-6) a po jednom cestujícím v autobusu a tramvaji (loni se tyto nehody obešly bez obětí). Zemřela rovněž 1 osoba jako spolujezdec v traktoru. Poslední obětí byl řidič jiného nemotorového vozidla, než je bicykl (+1).
Naopak nejvíce lidí – 241 - zemřelo vinou řidičů osobních automobilů (meziročně o 21 méně). „Dalších 53 obětí si připsali řidiči nákladních vozidel (-6), přičemž v případě náklaďáků o celkové hmotnosti do 3,5 tuny to bylo 13 lidí, nákladních vozidel o celkové hmotnosti od 3,5 do 12 tun 14 osob a kamionů nad 12 tun 26 obětí. Řidiči nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 12 tun tak mají na svědomí 7 procent všech usmrcených, což je nejvíce od roku 2011,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Motocyklisté zavinili smrt 39 osob (+9), cyklisté 24 (+7), chodci 6 (-7), traktoristé 4 (+3), řidiči autobusů 2 (stejně jako loni). Po jedné oběti si vybralo zavinění ze strany řidiče tramvaje a zvěře či domácího zvířete. U 4 smrtelných zranění se nepodařilo viníka identifikovat, protože od nehody ujel. Meziročně se jedná o 3 případy méně.
Celostátně sice počet usmrcených následkem dopravních nehod poklesl, ale meziročně příznivější bilance se netýká 7 krajů. K největšímu nárůstu obětí došlo na Plzeňsku a v Jihomoravském kraji (shodně o 15), více se umíralo i na Ústecku (+9), Karlovarsku (+7), Zlínsku (+6), Liberecku (+4) a na Vysočině (+2). Naopak suverénně největší pokles zaznamenaly statistiky ve Středočeském kraji (-36), na Olomoucku (-14) a na Pardubicku (-11).
Nehodovost v Libereckém kraji
V Libereckém kraji byli za prvních devět měsíců letošního roku přivoláni policisté k celkem 3 193 nehodám. O život při nich přišlo 18 lidí, dalších 72 utrpělo zranění těžké a 951 lehké. „Oproti stejnému období roku 2016 se počet vyšetřovaných nehod zvýšil o 177, o 4 narostl počet jejich obětí a o 30 počet těch, co utrpěli lehké zranění. Naopak o 18 méně bylo těžce zraněných,“ uvádí Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Nejvíce mrtvých bylo na Českolipsku, a to 7. Po 4 osobách zemřelo na Semilsku a Jablonecku, 3 na Liberecku. Z celkově 15 usmrcených bylo 6 řidičů automobilů (v jednom případě auta nákladního), 4 motocyklisté, po 2 cyklistech a chodcích a 1 spolujezdec v automobilu.
Řidiči motorových vozidel zavinili 2 473 nehod, lesní zvěř a domácí zvířata 473 střetů. Pomyslnou třetí příčku obsadili řidiči nemotorových vozidel, kteří byli viníky ve 128 případech. Komunikační závada byla příčinou 43 nehod, chodci pak ve 33 případech. „Děti ve věku do 15 let zavinily 32 nehod, v 19 případech jako chodci a ve 13 jako cyklisté. Při těchto nehodách nikdo nepřišel o život, jedna osoba utrpěla těžké zranění,“ říká Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje. Alkohol asistoval u 184 nehod, drogy pak u 19. Následkem těchto nehod zemřelo 5 lidí, dalších 7 bylo zraněno těžce a 93 lehce. „V celé České republice zabily alkohol a další návykové látky do konce září 22 z celkových 377 obětí nehod, tj. 5,8 procenta. V Libereckém kraji to bylo 5 mrtvých z celkově 18, tj. 27,8 procenta. Liberecký kraj se tak stal krajem s nejvyšším podílem obětí nehod s asistencí alkoholu. Druhá příčka patří s velkým odstupem Praze a Pardubickému kraji, kde alkohol usmrtil zhruba desetinu všech obětí dopravních nehod,“ uvádí Roman Budský.
Jaké byly hlavní příčiny smrtelných nehod v Libereckém kraji?
- Z podrobnější analýzy nehod vyplývá, že cestující v osobních vozidlech zemřeli ve 4 případech při střetu s jiným vozidlem, jehož příčinou bylo přejetí do protisměru. Další dva řidiči zemřeli v důsledku nezvládnutí řízení a následného nárazu do pevné překážky. Jeden šofér přišel o život při předjíždění po nárazu do vlevo odbočujícího traktoru. Ke třem tragickým případům došlo na Českolipsku, ke třem na Semilsku a k jednomu na Jablonecku.
- Řidič nákladního automobilu zemřel nezaviněně při kuriózní nehodě, kdy kvůli silnému poryvu větru spadl na kabinu jeho vozu vzrostlý strom. Jeho vůz následně přejel do protisměru a levou částí kabiny narazil do dalšího velkého stromu. Řidič byl na místě usmrcen. K nehodě došlo na Českolipsku.
- Motocyklisté zemřeli ve třech případech v důsledku nezvládnutí řízení (v jednom případě byla jasnou příčinou nepřiměřená rychlost jízdy), v jednom případě při předjíždění osobního automobilu odbočujícího vlevo a konečně pátý motocyklista doplatil na to, že mu nákladní automobil nedal přednost v jízdě. Dva motocyklisté zemřeli na Liberecku, dva na Českolipsku a jeden na Jablonecku.
- Jeden z chodců zemřel v noci po střetu s osobním automobilem. Šetřením bylo prokázáno, že nebyl označen reflexními doplňky. Druhou chodkyni usmrtil nákladní automobil při couvání. Třetí chodkyně přišlo o život po střetu s odbočujícím kamionem s návěsem. K uvedeným tragickým nehodám došlo na Semilsku, Českolipsku a Jablonecku.
- Oba cyklisté zemřeli při nehodě bez účasti jiného účastníka silničního provozu. V obou případech z důvodu nezvládnutí řízení a následného pádu na silnici či nárazu do sloupu elektrického vedení. K nehodám došlo na Jablonecku a Semilsku.
Ze všech 18 usmrcených byly 4 ženy (2 chodkyně a 2 řidičky osobního automobilu) a 14 mužů. Dvě osoby byly ve věku do 25 let, 4 ve věku 25-35, 2 ve věku 35-45 let, 3 ve věku 45-55, 4 ve věku 55-65 let a tři v seniorském věku. "Dlouhodobě sledujeme statistiky závažné dopravní nehodovosti a podle nich plánujeme naše preventivní kroky. V nadcházejícím období nás čeká několik aktivit věnovaných viditelnosti a také představení pro mladé a začínající řidiče“, uzavírá Marek Pieter, náměstek hejtmana pro rezort dopravy, investic a veřejných zakázek.