Osmý ročník kampaně Na kole jen s přilbou osloví celou Českou republiku
S cyklohlídkami se budou moci setkat cyklisté nejen na horách, ale i v desítkách měst
V roce 2017 zasahovala Horská služba u 685 nehod cyklistů a koloběžkám. Tři lidé při nich zemřeli. Vinou cyklistů zahynulo 57 procent obětí dopravních nehod s jejich účastí. Velkým problémem jsou fatální nehody bicyklistů starších 55 let. Pravidelná cyklistika významně zlepšuje zdraví
V roce 2017 zahynulo při dopravních nehodách celkem 44 cyklistů, dalších 353 bylo zraněno těžce a 2 945 lehce. Úrazy se ovšem cyklistům nevyhýbají ani při vyjížďkách do přírody. Své zkušenosti s nimi má i Horská služba. „Každoročně vyjíždíme k několika stovkám případů, kdy se cyklista zranil. V loňském roce jsme zasahovali u 642 nehod cyklistů a dalších 43 případů, kdy potřeboval pomoc koloběžkář. V jejich důsledku utrpěly stovky lidí zranění a bohužel 3 přišli o život,“ uvádí Jiří Brožek, výkonný ředitel Horské služby.
V letech 1993 až 2016 byl každý jedenáctý usmrcený účastník silničního provozu cyklista. Podobně tomu bylo i loni. Odhaduje se, že v českých domácnostech je na 4 miliony jízdních kol. V současné době se u nás cyklistika podílí nemalými osmi procenty na celkových přepravních výkonech, do roku 2020 by se tento podíl měl zvýšit až na jednu desetinu. „Většina cest uskutečněných v rámci velkých evropských měst není delší než 6 kilometrů. Pro bicyklisty se jedná o běžnou vzdálenost, navíc nejednou bývají rychlejší než automobilisté. Dá se tedy očekávat, že stále více lidí bude jízdní kolo považovat za každodenní dopravní prostředek. Prevenci nehodovosti bicyklistů je tak potřeba neustále věnovat zvýšenou pozornost,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Pravidelné ježdění na kole prodlužuje život a zlepšuje zdravotní stav
Významným bonusem pro ty, kdo pravidelně jezdí na bicyklu, je prokazatelně lepší zdravotní stav a také zvětšení délky života. Ti, kdo denně dojíždějí do práce na kole, čelí o 39 % nižšímu riziku úmrtí na civilizační choroby. Dospělí, kteří se pravidelně věnují cyklistice, mají fyzickou kondici na úrovni jedinců mladších o 10 let, současně se prodlužuje průměrná délka jejich života o nemalé dva roky. Pravidelná jízda na kole se příznivě podepisuje na duševní kondici cyklistů, ti bývají sebevědomější, odolnější vůči stresu, šťastnější, mají menší problémy se zdravým spánkem. Z výzkumu provedeného britskou University of Glasgow navíc vyplývá, že pravidelné dojíždění do práce na kole snižuje riziko vzniku rakoviny o 45 a výskytu kardiovaskulárních chorob o 46 procent. Ve srovnání s osobami, které do zaměstnání dojíždějí hromadnou dopravou, čelí cyklisté o 41 procent nižšímu riziku předčasného úmrtí.
S projektem Na kole jen s přilbou se může veřejnost setkat nejen na horách, ale i v desítkách měst
Bezpečnost cyklistů, to je často diskutované téma. Bicyklisté obecně bývají spolu s chodci a motocyklisty považováni za nejohroženější skupiny účastníků silničního provozu. Ovšem záleží i na cyklistech samotných, nakolik budou na silnicích v bezpečí. Letošní, již osmý, ročník preventivní kampaně Na kole jen s přilbou tradičně zamíří do hor. Setkat se s ním budou moci bicyklisté v Jizerských, Krušných i Orlických horách, dále v Krkonoších, Beskydech a na Šumavě. Zavítá i na vinné stezky do Lednicko-Valtického areálu. „Zde všude se budou moci turisté setkat s našimi cyklohlídkami. Mohou toho využít ke krátkému odpočinku, během něhož se dozvědí užitečné informace o tom, jak pečovat o řádný stav jízdního kola, jaká je jeho povinná výbava, jak být viditelný pro ostatní, jaká pravidla chování dodržovat i mimo pozemní komunikace, a to včetně jakési cykloturistické etikety, jak je to s požíváním alkoholu a rizikem vzniku zranění při jízdě na kole,“ upřesňuje Roman Budský.
Ovšem s projektem bude možné setkat se i v desítkách našich měst po celé České republice, například v Liberci, Brně, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Karlových Varech, Zlíně, Olomouci i Jihlavě. Projekt Na kole jen s přilbou cílí stále více i na každodenní jezdce na bicyklech. Při nehodách s účastí cyklistů loni zahynulo 44 osob, z toho 25 právě jejich vinou. Těžce zraněno bylo 373 lidí, 214 z důsledku pochybení bicyklisty. „Zvláštní pozornost bude věnována starším jezdcům na kolech. Podíl osob ve věku 55 let a starších na celkovém počtu mrtvých cyklistů v loňském roce dosáhl hrozivých 70 procent,“ uzavírá Roman Budský.