Silnice se mění v kluziště. Pozor na černý led
Chladné a vlhké počasí není na silnicích radno podceňovat. Řidiči by si především měli dávat pozor na náledí, a to již při teplotách blízkých nule. Z devadesátky na suchu zastavíme na 70 metrech, na ledě ale až po čtvrt kilometru.
Silnice pokrytá náledím se může lehce změnit v kluziště. Přilnavost pneumatik k povrchu klesá na minimum. „Značně se tak prodlužuje brzdná dráha. V rizikových úsecích, a to nejen v zatáčkách, se proto rozhodně vyplatí být opatrný a raději jet pomaleji,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Velmi nebezpeční jsou lokální náledí, se kterým velmi často nepočítáme. Zrádná může být například podchlazené vozovka na mostech, lesní úseky a podobně. Námraza často nebývá vidět. Může se jednat o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný.
Při smyku hlavně zachovat chladnou hlavu
A co dělat, když dostanete smyk? Hlavně ubrat plyn, na brzdění je už v tu chvíli pozdě, a nezpanikařit. „V takových chvílích auto buď neochotně zatáčí, nebo naopak zatáčí až moc a zadek vozidla se nás snaží předběhnout. V prvém případě se vyplatí ještě o něco více pootočit volantem do zatáčky, nezrychlovat a ani nebrzdit. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat,“ radí Budský.