Nová kampaň s Karlem Zimou startuje
Co dělat, aby ten letošní byl lepší? Startuje preventivní kampaň Člověk vs. silnice II.
Motocyklisté mají za sebou nejhorší rok. Co dělat, aby ten letošní byl lepší?
Uplynulý rok byl z pohledu nehodovosti motocyklistů opravdu nešťastný. Ze všech usmrcených osob na silnicích bylo 91 právě motocyklistů. To představuje 16,1 % ze všech obětí nehod, což je historické maximum. Nehod s účastí motocyklistů bylo v roce 2018 nejvíce za posledních 10 let. Vážné nehody motocyklistů nejsou, jak si řada lidí myslí, doménou pouze mladých a začínajících řidičů. Například v loňském roce zemřelo nejvíce motocyklistů ve věkové skupině od 35 do 44 let. Celkem to bylo 35 motocyklistů z uvedeného počtu. V této věkové skupině také evidujeme nejvíce těžce zraněných, kterých bylo 129. „Nejvíce smrtelných nehod zaviní řidiči s minimální praxí. Vinou řidičů s dvouletou praxí zemřelo v loňském roce 12 osob, dalších 69 bylo těžce zraněno. Avšak řadu nehod mají na svědomí i ti zkušení. V důsledku chyby řidičů s více jak desetiletými zkušenostmi v předchozím roce zahynulo 28 osob,“ říká Stanislava Jakešová, dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti.
Častým sporem a otázkou v diskusích bývá, kdo je nejčastějším viníkem vážných nehod motocyklistů. Počet motorek na našich silnicích se každý rok zvyšuje. Situace je podobná jako u uživatelů jízdních kol. Část řidičů využívá motocykl pravidelně při cestě do práce, avšak většina ji „vyndá“ za účelem relaxace, odreagování a pocitu z jízdy. Zda vinu nesou sami motocyklisté, nebo jim nehodu a následné zranění způsobí ostatní účastníci silničního provozu, je otázkou diskusí. V tomto ohledu se nedá paušalizovat, neboť příčina každé dopravní nehody je soubor mnoha faktorů zahrnujících jak stav komunikace a vozidla, tak lidský faktor. Nesmíme zapomenout ani na počasí. Nicméně statistiky Policie ČR poskytují alespoň částečnou odpověď. Většinu nehod si způsobí sami motocyklisté. V loňském roce vinou motocyklistů zemřelo 59 osob, což představuje 65 %.
Česko se v evropských statistikách propadlo o 6 příček díky fatálním následkům dopravních nehod v loňském roce. „Myslím, že není úplně podstatné na tomto místě řešit nejhorší úseky, ale je důležité, aby se na tato místa zaměřily osoby odpovědné za bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,“ říká Martin Laur, člen představenstva pojišťovny Kooperativa.
Preventivní kampaň upozorňuje prostřednictvím spotů na dlouhodobě závažné příčiny nehod
Projekt „Člověk vs. silnice II“ se čtyřmi spoty chytlavou formou snaží upozornit na typické příčiny dopravních nehod. Jeho cílem je prostřednictvím vtipu a nadsázky dovést sledující k zamyšlení se nad vlastním i cizím chováním v silničním provozu. Projekt je komunikován prostřednictvím sociálních sítí a na webovém portálu www.nebezpecnesilnice.cz. Vtipné pojetí hlavní postavy Bergera Grillského ztvárnil herec Karel Zima. Jednou z nosných částí projektu je právě skupina motorkářů. „Předpokládáme, že hraná forma zaujme tu skupinu řidičů, kteří méně čtou, a přinutí je k zamyšlení nad vlastním způsobem jízdy,“ dodává Stanislava Jakešová za Tým silniční bezpečnosti.