Jen málo stačí pro záchranu života. Proč to ale nefunguje?


Raději ujedou, než aby pomohli? Proč? Bojí se postihu za nehodu, kterou zavinili.

O kom je řeč? O tisících bezohledných viníků dopravních nehod, kteří raději od nehody ujeli, než aby pomohl zraněným. Nevinné oběti dopravních nehod v takových případech samy bojují o svůj život a jsou odkázány jen a pouze na sebe.  

V loňském roce došlo na našich silnících ke 104 764 nehodám a od neuvěřitelných 17 872 z nich viníci ujeli. Vyplývá to z policejní statistiky, podle kterých při těchto nehodách přišlo loni o život 10 lidí, těžce zraněno bylo 45 osob a lehce 614 osob. V průměru tak každý týden odjel viník od nehody s následky na životech a zdraví!

Lidský život nic nenahradí. Stejně tak těžká zranění velmi často oběti poznamenají na celý život. Například britský Červený kříž uvádí, že jedním z nejčastějších důvodů úmrtí obětí dopravních nehod je udušení. Po čtyřech minutách bez pomoci hrozí osobám se zástavou srdeční či dýchacími potížemi smrt. Každá minuta váhání pak snižuje šanci na záchranu o 10 procent. Pokud viník od nehody ujede a kolem není nikdo, kdo by zraněným poskytnul první pomoc, moc šancí na záchranu obětem nezbývá.  

Statistiky dopravních nehod každoročně dokazují, že zdaleka ne každý je ochoten poskytnout pomoc zraněným při dopravních nehodách. Jedna z příčin nedání první pomoci zraněnému a nezavolání záchranky může být šok, ale také bezradnost. „V Evropě trvá 8 až 15 minut, než po oznámení dorazí odborná pomoc. Role laických zachránců je tak nezastupitelná. I proto neustále propagujeme a doporučujeme nejrůznější kurzy první pomoci, které pomůžou v případě jakékoliv nehody se včas zorientovat a pomoci případným obětem,“ vysvětluje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

A protože mobilní telefon máme téměř všichni, doporučujeme též mobilní aplikaci ZÁCHRANKA, díky které přivoláte zdravotnickou záchrannou službu nebo horskou službu stiskem jednoho tlačítka. Touto aplikací odešlete záchranářům svou polohu a další důležité informace,“ uvedla Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti.

Při dopravní nehodě:

  • zajistíme místo dopravní nehody
  • zavoláme na tísňovou linky 155, nebo použijeme aplikaci Záchranka
  • ošetříme zraněné

Jak postupovat při první pomoci?

  • U zraněných hodnotíme, nakolik jsou při vědomí. Dále se přesvědčíme, zda dýchají či nemají s dýcháním potíže. Pozornost věnujeme též známkám silnějšího krvácení či příznakům jiného vážného poškození zdraví.
  • Pokud je zraněný v bezvědomí a nedýchá nebo nedýchá normálně, je potřeba zahájit srdeční masáž. Položíme zraněného na záda na pevný podklad. Začneme stlačovat hrudník oběma rukama s nataženými pažemi, a to frekvencí 100x – 120x za minutu. Hrudník stlačujeme do hloubky 5 až 6 cm. Zkušenější zachránci mohou srdeční masáž kombinovat s umělým dýcháním. V takovém případě kombinujeme masáž srdce s umělým dýcháním, a to v poměru 30 stlačení hrudníku ku dvěma vdechům. Resuscitujeme do příjezdu odborné pomoci.
  • Pokud je zraněný v bezvědomí, ale dýchá, držíme záklon hlavy a do příjezdu odborné pomoci pravidelně kontrolujeme, zda dýchá bez problémů. V opačném případě ihned zahájíme resuscitaci.
  • Pokud zraněný masivně krvácí, je nutné krvácení ihned stavět tlakem přímo v ráně. Nezapomene na použití ochranných rukavic.

Projekt „Člověk vs. silnice II“ se čtyřmi spoty chytlavou formou snaží upozornit na typické příčiny dopravních nehod. Jeho cílem je prostřednictvím vtipu a nadsázky dovést sledující k zamyšlení se nad vlastním i cizím chováním v silničním provozu. Projekt je komunikován prostřednictvím sociálních sítí a na webovém portálu www.nebezpecnesilnice.cz. Vtipné pojetí hlavní postavy Bergera Grillského ztvárnil herec Karel Zima. Generálním partnerem projektu je pojišťovna Kooperativa.


nahoru