Neviditelné nehody


Neoznačení chodci a cyklisté se vystavují velkému nebezpečí. Podle statistik bývá v tomto ročním období nejvíce dopravních nehod. Ne každý je držitelem řidičského průkazu, ale chodcem je naprostá většina. Právě tato skupina společně s cyklisty patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Nechrání je totiž pomyslná plechová karoserie. Zejména na podzim, kdy ráno je dlouho tma a odpoledne se brzy stmívá, je zapotřebí, aby byli lidé vidět a předešli nehodám. Střet s autem může mít osudové následky. Také řidiči motorových vozidel musí dbát na to, aby byli při svých cestách vždy dobře vidět.

Vidět a být viděn. Základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které by měl dodržovat každý nejen v podzimních měsících. „V provozu nejsme sami a měli bychom být k sobě navzájem ohleduplní. Jak může řidič zajistit bezpečí ostatních, když dobře neuvidí přes znečištěné čelní sklo automobilu nebo když se chodec oblékne do tmavého oblečení a za šera vyrazí na procházku? Ani v jednom případě není člověk rozumný. Abychom při snížené viditelnosti zabránili nehodám, musíme být zodpovědní a obezřetní,“ zdůrazňuje Markéta Novotná, krajská koordinátorka MD BESIP Libereckého kraje.

Viditelný chodec
Chodci by pro zvýšení své viditelnosti měli používat kombinaci pestrobarevných oděvů doplněných retroreflexními doplňky. Existuje jich celá řada. Od běžně známých reflexních pásků, přívěsků až po doplňky oblečení (například tkaničky do bot), reflexní části samotných oděvů (logo oděvu, všitý pruh) či celoreflexní oděvy (bundy, kalhoty, reflexní vesty). „Na trhu je celá škála dostupných fluorescenčních a reflexních doplňků a prvků, kterými se můžeme vybavit. Člověk je díky nim vidět na téměř čtyřnásobnou vzdálenost než v bílém oblečení a v provozu se bude určitě cítit bezpečněji,“ říká Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti. Doplněk však musí být správně umístěný. „Na uchu batohu či kabelky schovaný pod paží nám bude k ničemu. Nejlepší je umístění na pohyblivé části těla, tedy na zápěstí či kotníku. Případně ve směru tak, aby jej řidiči viděli,“ radí Polák.
Povinnost používat reflexní prvky za snížené viditelnosti na komunikacích mimo obec, kde není veřejné osvětlení, ukládá od roku 2016 zákon. Reflexní prvky by však měly být běžnou součástí při nevlídném počasí nehledě na místo, kde se chodec pohybuje.


Viditelný cyklista
Mnoho cyklistů od vyjížděk neodradí ani nízké teploty, mlha a déšť. Neměli by však podcenit svou bezpečnost a viditelnost. Za běžného denního světla musí být jejich jízdní kolo nebo koloběžka povinně vybaveno odrazkami. Za snížené viditelnosti pak navíc i bílým světlem vpředu a červeným světlem vzadu. Podle odborníků by měli zejména v těchto dnech cyklisté sami sebe a svá kola nebo koloběžky vybavit dalšími reflexními doplňky. Jejich jednoduchým použitím při jízdě zvyšují svou bezpečnost. „Například pro zřetelné ukázání znamení o změně směru jízdy je vhodné mít v oblasti zápěstí reflexní pásku,“ říká Markéta Novotná.

Viditelný motorista
Neviditelná dopravní nehoda nehrozí pouze chodcům a cyklistům. I řidiči motorových vozidel musí být pro ostatní účastníky provozu viditelní. Svou viditelnost zajistí zejména správnou funkcí světlometů. Majitelé starších vozidel by měli zkontrolovat propustnost světlometů, případně si světla očistit, rozleštit nebo pořídit nová. U nových automobilů je důležité důkladné vyzkoušení automatických světel.
Dobrá viditelnost u řidičů motorových vozidel však znamená i dobrý výhled řidiče z vozidla. Hlavně před zimou je zapotřebí zkontrolovat gumičky stěračů, dostatek nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů, skla uvnitř odmastit a zkontrolovat funkci klimatizace, která usnadňuje odmlžení skel.

„Ve spolupráci s Týmem silniční bezpečnosti, BESIP Libereckého kraje a Policií ČR zrealizujeme v těchto dnech řadu preventivních akcí, při kterých budeme na nezbytnost používání reflexních doplňků upozorňovat. Neviditelné chodce i cyklisty řádně poučíme a reflexními prvky vybavíme," informuje Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana Libereckého kraje odpovědný za resort dopravy.


Celá zpráva ke stažení v DOC nebo PDF.


nahoru