Podzimní mlhy a námrazu raději nepodceňovat

Po 15. 10. 2018

Pravděpodobnost, že kolize za mlhy bude fatální, byla bezmála o polovinu vyšší než u průměrné dopravní nehody. Takže nohy z plynu, milí řidiči!

V loňském roce zahynulo při takto stížených podmínkách 6 osob, dalších 23 bylo těžce zraněno

Jízda za mlhy je nebezpečná, výrazně při ní klesá viditelnost. Navíc musíme v těchto dnech počítat i s námrazou. Jen loni měly na svědomí dopravní nehody, které se staly v mlze, šest lidských životů.
 
Nehody, ke kterým dojde za mlhy, mívají horší následky. Potvrzují to i statistiky dopravních nehod. V loňském roce vyšetřovala policie celkem 866 dopravních nehod, ke kterým došlo v mlze. Zahynulo při nich 6 lidí, dalších 23 bylo zraněno těžce a 242 lehce. „Mlha zkresluje vnímání rychlosti, ale i vzdálenosti. Navíc při teplotách lehce nad nulou může mlha vytvořit na vozovce namrzlou vrstvu. To s sebou nese prodloužení brzdné dráhy a výrazně zhoršenou ovladatelnost vozidla,“ upozorňuje Roman Budský za Tým silniční bezpečnosti.
 
Především za husté mlhy je dobré pamatovat na literu zákona, že řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled. „Při dohlednosti do maximálně 50 metrů, což odpovídá polovině délky fotbalového stadionu, by rychlost jízdy rozhodně neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. V některých evropských státech, jako je např. Německo, Francie či Slovinsko, to stanovuje přímo zákon. A platí to i na dálnicích,“ uvádí Roman Budský. Za mlhy je nutné dodržovat i dostatečný odstup a raději si rozmyslet předjíždění.
 
Musíte být vidět
 
Řada šoférů stále nedoceňuje platnost zásady vidět a být viděn. Světla pro denní svícení v husté mlze rozhodně nepostačí. „Automobil musí být pro ostatní řádně viditelný, je proto třeba rozsvítit potkávací i obrysová světla. Řidiči často zapomínají rozsvítit zadní mlhová světla. Zákon o silničním provozu to přitom vyžaduje. Na druhou stranu vybavení vozidel předními mlhovkami povinné není, a proto je řidiči rozsvěcet nemusejí,“ vysvětluje Budský. Pozor by si měli dát i řidiči spoléhající na automatické přepínání světel pro denní svícení na světla potkávací. Technika může v mlze zradit a řidič tak může ohrozit sebe i ostatní.
 
Vidět ovšem musí být všichni, dokonce i chodci. Ti musí být při chůzi mimo obec vybaveni reflexními doplňky nejen za tmy, ale i za dne za zhoršené viditelnosti. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu. Ideální je v těchto dnech pro cyklisty, ale i chodce reflexní vesta.


nahoru