Vidět a být viděn! Ostatní účastníci silničního provozu mohou cyklisty snadno přehlédnout.


Přestože teploty už v některých oblastech klesají pod 10°C přes den, pro mnohé cyklistická sezóna neskončila. Spolu s posunem času, kdy se dříve stmívá, a nejen v nadcházejících sychravých dnech by měli mít cyklisté na paměti především svou vlastní bezpečnost. Mezi základní zásady bezpečného pohybu v provozu patří v tomto období viditelnost.

Dle statistik Policie ČR bylo v loňském roce usmrceno celkem 42 cyklistů, z toho 12 v období říjen až prosinec, z toho 6 usmrcených bylo v noci. Letos do konce září bylo usmrceno 37 cyklistů, mimo hlavní sezónu v měsících leden až březen 12 osob, 6 usmrcených opět v noci.

Dobrá viditelnost je pro cyklisty v České republice povinná.

Podzimní počasí je typické náhlými rozmary. Cyklista vyjíždí za slunného dne, které náhle střídá mlha, mrholení či náhlý hustý déšť. Rychleji se stmívá, zapomene-li cyklista na čas, ocitá se rázem v temném provozu. Je potřeba s těmito komplikacemi předem počítat a mít kolo na cestu připravené. Především tak, aby kolo i jeho řidič byl dobře vidět. Zejména pro řidiče, kteří by měli cyklistu vidět již z dálky.

Zajištění viditelnosti je v České republice součástí povinné výbavy jízdní kola. Do té patří odrazky, tj. bílá vpředu, červená vzadu, oranžové ve výpletu kola a oranžové na pedálech kola v obou směrech. To platí i pro koloběžky či elektro verze obou prostředků. Odrazky je možné nahradit jiným reflexním či odrazovým materiálem. „Odrazky ve výpletu kola efektivně nahradí cyklistické reflexní tyčinky. Koloběžky, zejména ty dětské, kde není výplet kola, lze vybavit alespoň reflexní samolepkou, páskou nebo kolo nastříkat speciálním reflexním sprejem,“ říká Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.

Za snížené viditelnosti odrazky a reflexní materiály nestačí

V provozu je zásadní zvýraznit se zejména používáním světel, bílým světlometem vpředu a červeným vzadu. „Zapnuté osvětlení je důležité při jízdě na kole proto, aby byl pro jiné účastníky provozu zřetelný. Vidět a být viděn je základ, který platí nejen pro cyklisty. Samozřejmostí by pro ně měly být i reflexní prvky. Absencí světel a odrazek cyklista vyloženě hazarduje se svým zdravím a dost možná se životem,“ apeluje Ladislav Slánský z Týmu silniční bezpečnosti a koordinátor projektu Na kole jen s přilbou. Proto je viditelnost cyklistů jedním z témat tohoto projektu, který již třináct let realizuje Tým silniční bezpečnosti ve spolupráci s řadou partnerů.

Svítit jen za snížené viditelnosti?

Cyklisté by měli myslet na svou bezpečnost i za denního světla. Ostatně jako řidiči motorových vozidel musí svítit celoročně i přes den, za Tým silniční bezpečnosti doporučujeme, aby se takto chránili i cyklisté. Již v loňském roce kampaní Nepodceň to, zapni světlo! na tuto problematiku upozorňovala spolu s námi a dalšími partnery síť prodejců jízdních kol Mojekolo. „Dánský výzkum již na začátku tisíciletí potvrdil snížení rizika dopravní nehody a následků s úrazem o 19 % celodenním svícením. I to byl důvod, proč jsme se k této iniciativě připojili,“ dodává Ladislav Slánský.

Tým silniční bezpečnosti upozorňuje mimo jiné také na fakt, který je třeba si uvědomit. I za letního slunného dne se střídá světlo se stínem při jízdě v lese, tehdy může být nedostatečně osvětlený cyklista pro řidiče motorových vozidel nedostatečně viditelný. A co potom na podzim a v zimě, kdy slunce je níže.

Projekt Na kole jen s přilbou je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Mojekolo.cz, Skupina Sev.en nebo společnost Rengl a Altima.


nahoru