České silnice jsou pro motorkáře jedny z nejnebezpečnějších v EU
Nakolik nebezpečí vnímají sami jezdci v jedné stopě?
Motocyklisté se v Evropské unii podílejí 1,5-2 procenty na celkovém počtu ujetých kilometrů. Jejich podíl na počtu obětí nehod je však 15%.
České silnice jsou pro motorkáře jedny z nejnebezpečnějších v EU
Celoevropský projekt RIDERSCAN oslovil 31 000 motocyklistů v 18 státech
Jen 3 procenta českých motorkářů – nejméně ze všech zemí – vidí přímou souvislost mezi kvalitou přípravy řidičů automobilů a úrovní bezpečnosti jezdců v jedné stopě
Od vzniku samostatné České republiky v roce 1993 do konce loňského roku zemřelo na českých silnicích 2 184 motocyklistů, dalších 14 970 bylo zraněno těžce a 46 146 lehce. To mimo jiné znamená, že každá 11. oběť dopravní nehody byl motocyklista. „V roce 2015 bylo při nehodách usmrceno 660 osob (do 24 hodin po nehodě), každá sedmá jela na motocyklu. Bilance prvního pololetí je milosrdnější. Z celkem 230 obětí nehod bylo 25 motocyklistů, tj. každý devátý zemřel za řídítky svého stroje. Přesto však je to výrazně více, než činí průměrný podíl za uplynulých 23 let,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Motocyklista - nejohroženější účastník silničního provozu
Ve státech EU28 odjedou motocyklisté 1,5-2 procenta z celkového počtu ujetých kilometrů, jejich podíl na obětech dopravních nehod je však 15%. Motocyklisté jsou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. „Celosvětově na jednu miliardu kilometrů je ve srovnání s cestujícími v autobusech pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší. Oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 35x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci,“ varuje Roman Budský.
České silnice jsou pro motorkáře jedny z nejnebezpečnějších v EU
V Evropské unii umírá za řídítky motocyklů na 15 procent všech obětí dopravních nehod. Nejvíce v Řecku (29 %), Itálii (21 %) a Francii (20 %), nejméně V Estonsku (2 %), Rumunsku (3 %) a Bulharsku (5 %). Česká republika se v případě podílu motocyklistů na celkovém počtu obětí nehod řadí k lepšímu unijnímu průměru.
Pokud se však jedná o počet obětí z jejich řad na ujetou miliardu kilometrů, je situace výrazně nepříznivější. Zatímco například ve Švýcarsku se jedná o 39,2 mrtvého, Švédsku 43,9, Německu 59,5 a Francii 72,4, v České republice je to několikanásobně více - 252,6 usmrceného. „Ze statistických údajů zveřejněných OECD také vyplývá, že pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro českého motorkáře 24x vyšší než pro cestující v automobilu,“ dodává Budský.
Nakolik se cítí evropští a čeští motocyklisté bezpeční na silnicích?
Řadu cenných poznatků přinesl celoevropský projekt RIDERSCAN realizovaný Federací evropských motocyklistických asociací FEMA a spolufinancovaný Evropskou komisí, který probíhal od listopadu 2011 do dubna 2015. Osloveno bylo více než 31 000 motocyklistů z 18 států, včetně České republiky. Jaké jsou názory respondentů na problematiku bezpečnosti silničního provozu?
Jízdu na motocyklu považuje ve srovnání s jízdou v automobilu za rizikovější průměrně 81 % respondentů. Mezi jednotlivými státy však panují nemalé rozdíly. Souhlasně odpovědělo 92 % Němců, 90 % Portugalců a 85 % Nizozemců, Francouzi (61 %) a Španělé (76) byli optimističtější. Češi se řadí spíše ke skeptikům, kladně odpověděli v 83 %.
Jízda na motocyklu není nebezpečnější než ostatní druhy dopravy, je to spíše o správném přístupu a chování účastníků silničního provozu. Tento názor zastává 79 % Finů, 68 % Čechů a Britů. Daleko zdrženlivější naopak byli Francouzi (40 %), Dánové (44 %) a Belgičané (45 %).
Nakolik jsou silnice pro motocyklisty bezpečné, závisí především na příslušných dopravních úřadech odpovědných za zlepšování kvality dopravního prostředí. To si myslí celých 27 % Belgičanů, 26 % Řeků a 25 % Francouzů. Stejný názor naopak zastává jen 4 % Norů a Švédů a 5 % Dánů. Čeští motocyklisté kladně odpověděli ve 12 %.
Jízda na motocyklu je nebezpečná, a proto by měl být každý motocyklista na jízdu v provozu výborně připraven. To si myslí 32 % Italů, 30 % Norů a 27 % Švédů. Nejméně kladně naopak odpovídali Finové (12 %), Nizozemci (14%) a Belgičané (16 %), Češi pak v 17 procentech.
Bezpečnost motocyklistů je považována za záležitost kvalitní přípravy řidičů automobilů a jejich pozornosti v silničním provozu? Kladně odpovědělo 25 % Dánů, 22 % Francouzů a 17 % Nizozemců. Naopak nejméně bylo Čechů, Švédů a Italů (3 %).
Zkoumány byly i názory motocyklistů na vliv moderních asistenčních systémů na jejich bezpečí v silničním provozu. To, že nové technologie zvyšují úroveň bezpečnosti silničního provozu, přispívají ke zlepšování životního prostředí a snižují výskyt dopravních zácp, si myslí 48 % odpovídajících. Nejčastěji ve Španělsku (76 %), naopak nejméně ve Francii (18 %). Kladně odpovědělo 59 % Čechů. To, že k nehodám dochází, protože jsou řidiči stále více rozptylováni novými asistenčními systémy, si myslí 64 % Francouzů, 56 % Nizozemců a 51 % Belgičanů. Čeští motocyklisté si to naopak myslí jen v 11 % případů, podobně jako Španělé (16 %) a Řekové (17 %).
Na silnicích České republiky stále umírá příliš mnoho motocyklistů. Svůj díl viny měl dosavadní způsob přípravy nových jezdců v jedné stopě a provádění jejich řidičských zkoušek. Od začátku letošního roku se celý systém radikálně změnil, a přiblížil se tak standardu běžnému v ostatních státech. Jedná se o první krůček, jenž by měl napomoci zvýšit úroveň bezpečnosti na našich silnicích. „A možná ještě jeden faktor stále sehrává svou negativní roli – nízká dobrovolná účast na zdokonalovacích kurzech určených jezdcům v jedné stopě. Zatímco průměrně 66 procent respondentů odpovědělo, že se nikdy podobného kurzu nezúčastnili, v České republice se jednalo o 80 procent,“ uzavírá Vladimír Mašek, šéfinstruktor motorkářského projektu Učme se přežít.