Zaznamenáváme 100% meziroční zvýšení počtu obětí při střetech na železničních přejezdech
Za prvních osm měsíců letošního roku počet mrtvých na přejezdech stejný jako za celý rok 2015
Do konce srpna zemřelo při střetech na přejezdech 32 osob, stejně jako za celý rok 2015
Nejvíce mrtvých ve Středočeském kraji, Liberecko bez obětí
Při srážce s vlakem na přejezdu je 20x vyšší pravděpodobnost úmrtí než u průměrné dopravní nehody
Letošní statistiky tragických událostí na železničních přejezdech jsou výrazně horší než ty loňské. Počet střetů se zvýšil ze 110 na 120, ovšem daleko markantnější je nárůst usmrcených. Ten se zvýšil na dvojnásobek, konkrétně ze 16 na 32. Nikdo nezemřel v únoru, naopak nejvíce osob – devět – přišlo o život v březnu. „Přitom na konci února došlo ke zpřísnění postihů za vjíždění na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno. Daný přestupek nově nelze projednat v blokovém řízení, ve správním řízení se vždy uloží pokuta, a to od 2 500 do 5 000 korun. Řidičům motorových vozidel je vysloven zákaz činnosti od jednoho do šesti měsíců a navíc jim je uděleno 7 bodů do bodového hodnocení řidiče,“ připomíná Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Nárůst mrtvých v devíti krajích, na Liberecku se neumíralo
Nejvíce mrtvých – pět - bylo ve Středočeském kraji. O jednoho méně pak na Vysočině a na Ústecku. Po třech obětech zaznamenaly statistiky v krajích Jihočeském, Královéhradeckém a Pardubickém. Naopak na Liberecku nezemřel nikdo, podobně jako v roce 2015. V devíti krajích došlo k meziročnímu nárůstu obětí, nejvíce na Vysočině (o čtyři) a dále pak v krajích Jihočeském, Královéhradeckém a Pardubickém (shodně o tři). Naopak poklesem počtu mrtvých na přejezdech se mohou pochlubit v krajích Moravskoslezském a Olomouckém (po dvou), ve třech krajích (Libereckém, Středočeském a Zlínském) se meziročně situace nezměnila.
Ze statistik Policie ČR jednoznačně vyplývá, že při nehodě na přejezdu je výrazně vyšší pravděpodobnost usmrcení než činí průměr všech dopravních nehod. Loni to bylo 19x, za prvních sedm měsíců letošního roku dokonce 20x. „Za smrtelnými nehodami na přejezdech nestojí neznalost příslušných předpisů. Zahraniční i domácí průzkumy naopak neustále potvrzují, že pod koly vlaků umírají především ti, kdo se chovají lehkomyslně, spěchají či jsou nepozorní,“ uzavírá Roman Budský.