Mrtvých chodců bylo meziročně o polovinu více
Přibylo i mrtvých při nehodách s asistencí alkoholu. Na železničních přejezdech stejně mrtvých jako loni, na tramvajových drahách je letos nebezpečno
Během prvních pěti měsíců letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkově 41 095 dopravních nehod, při kterých zahynulo 186 osob. Dalších 770 bylo zraněno těžce a 9 143 lehce. Oproti stejnému období loňského roku bylo vyšetřovaných nehod o 624 více, bohužel o 25 narostl počet jejich obětí a o 579 více bylo i lehce zraněných. Naopak počet zraněných těžce poklesl o 21. V květnu výrazně meziročně narostl počet obětí nehod, a to ze 40 na 55. Nesporně se na negativní bilanci podepsalo nadprůměrně teplé počasí. „Motoristé mívají problém s udržením potřebné koncentrace, pomaleji reagují a snadno se unaví. Zhoršuje se paměť a úroveň zpracovávání informací, horko má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Lidé jsou podrážděnější. To přispívá ke zhoršení kvality vzájemné komunikace všech účastníků silničního provozu. Prosluněné a teplé počasí vylákalo na silnice větší počet cyklistů a motocyklistů. Během horkých dní proto zákonitě roste počet fatálních dopravních nehod,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Za prvních pět měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích celkem 92 cestujících v osobních automobilech (z toho bylo 71 řidičů a 21 spolujezdců), 49 chodců a 25 motocyklistů. Dále pak zahynulo 13 cyklistů, 5 osob jedoucích v nákladních automobilech a 2 v autobusech. Usmrcených chodců bylo více o 16, tedy téměř o polovinu. Cestujících v osobních vozech zahynulo meziročně o 12 více, motocyklistů o 4, cyklistů a osob cestujících v autobusech shodně o 1. Naopak výrazně poklesl počet usmrcených lidí jedoucích v nákladních automobilech, a to o 9.
Zaviněním řidičů osobních automobilů zemřelo 126 lidí, dalších 20 pochybením šoférů nákladních vozidel. Celkově 16 lidských životů vyhaslo pochybením motocyklistů, v 10 případech chodců. Vinou cyklistů zemřelo 5 lidí, řidičů autobusů 2 a 1 člověk zahynul vinou řidiče tramvaje. „Další 3 usmrcené mají na svědomí řidiči, kteří od nehody podle ujeli. Loni si tyto nehody do konce května nevyžádaly žádnou oběť. Podobně je tomu s bilancí srážek se zvěří. Zatímco loni za prvních pět měsíců se tyto nehody obešly bez mrtvých, letos zemřeli již dva lidé,“ dodává Roman Budský.
Alkohol asistoval u 1 682 dopravních nehod. To bylo o 189 případů více než loni. Při nehodách s alkoholem zemřelo celkově 13 osob, meziročně o 2 více. V 11 případech byla hladina alkoholu u viníka nad 1 promile. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 17 a samotné drogy pak u 97 nehod. Ty se však naštěstí obešly bez obětí na životech.
Na železničních přejezdech stejně mrtvých jako loni, na tramvajových drahách je letos nebezpečno
Do konce května došlo na železničních přejezdech k celkově 65 střetům, 13 osob při nich zahynulo a dalších 32 utrpělo zranění. Meziročně bylo těchto událostí o 2 méně, počet mrtvých se nezměnil, počet zraněných vzrostl o jednoho. Suverénně nejvíce lidí přišlo o život na přejezdech ve Středočeském kraji, a to 7 (meziročně o 4 více). Po jednom mrtvém zaznamenaly statistiky v krajích Jihočeském, Jihomoravském, Libereckém, Moravskoslezském, Ústeckém a Zlínském.
Za prvních pět měsíců letošního roku došlo na tramvajových drahách v rámci celé České republiky k celkově 1 166 mimořádných událostí. To je oproti loňskému roku o 127 (tj. 12 procent) více. O život při nich přišly 4 osoby (loni 1), dalších 186 utrpělo zranění (meziročně o 49, tj. 36 procent, více). „Tramvajová souprava je malý vlak o váze několika desítek tun ženoucí se městem mnohdy padesátikilometrovou rychlostí, nejednou v těsné blízkosti jiných vozidel či chodců. Její brzdná dráha je výrazně delší než u motorových vozidel. Oproti autobusu více než dvojnásobná, ve srovnání s osobním autem dokonce více než čtyřnásobná. Navíc řidič tramvaje před překážkou neuhne,“ varuje Roman Budský.